Saturday, October 15, 2011

Nilai kita

"Sebotol kicap mungkin berharga RM2.20 sebotol kerana nilai kicap itu,
  jika botol yang sama diisi dengan madu harganya mungkin RM60 sebotol.
  Botol itu akan menjadi RM300 jika didalamnya terkandung minyak wangi.
  Begitu juga nilai diri kita adalah bergantung kepada kuantiti dan kualiti
  taqwa yang ada dalam jiwa kita. Kalaulah kebesaran dunia yang kita agung-
  agungkan maka tiada nilai kita disisi Allah SWT. "

  ~ petikan kata2 dari sebuah majalah  Islamik.

  Kesimpulannya ; terpulanglah kepada kita, pilihlah sama ada mahu menjadi
                            kicap, madu atau minyak wangi.....................

15 comments:

Titisan Hujan said...

sgt mdalam kata2 ini

NaeBlog said...

salam cg.norsha,

perbandingan yang bermakna

kalau saya mahu menjadi kicap yang menambah selera, madu yang menyembuhkan dan minyak wangi yang menenangkan... boleh tak?

(ayat merapu saya...^^ )

~PENCHENTA~ said...

Salam, kak.

Betul tu.

Dan tempat botol-botol tu diletak pun berbeza pada nilainya.

Walupun diisi dengan wangian paling mahal, tapi tempatnya cuma di timbunan sampah, nilainya tetap rendah.

Jadi, letaklah iman dan taqwa di tempat tertinggi. Semoga nilai kita pada Allah meningkat. :D

CS said...

diri tanpa iman tidak berharga....diri dgn iman walau sebesar zarah nilainya syurga 10 kali ganda dunia.... mgkin sy hanyalah spt sbotol kicap....tp sy ttp mendambakan syurgaNYA...InsyaAllah :)))

Hidayatullah said...

simple analogi.. kita akan lebih berharga dgn agama.. jom sumbat agama dalam diri..:)

Afida Anuar said...

Tiada agama, ibarat kosong lah kita... takde nilai...

IMANSHAH said...

nak jadi yg paling mahal di sisi ALlah

menusuk hati said...

semestinya nak jadi yang termahal.InsyaAllah..

Wanita Bertudung Hijau said...

kata2 yg mampu mendidik jiwa :-)

Abd Razak said...

Assalamualaikum...

Hiasi diri dengan taqwa, zuhud, qana'ah dan sabar dalam setiap nikmat dan musibah

fuad ansari said...

pernah dengar analogi ni dulu masa bayan, tapi dengan nada berbeza:

dengan fikir risau, botol yg asalnya dipandang sepi bila dicuci2 dan diisi dengan sesuatu yg berharga kini dijual dengan harga yang berbeza..

dengan fikir risau juga, besi yg disangka hanya akan tenggelam di lautan, kini telah terbang di udara..

maka tidak mustahil, dengan fikir risau agama, ummat yg jauh dari agama, akan semakin dekat kepada agama..

insyaAllah..

Azifi Ahmed said...

terbaik... :)

School Of Tots said...

Jika Allah Memberi Kebahagiaan Kepada Seseorang Maka Tiada Apa Yang Dapat Menghalangnya. Be the best that you can be !!

Pencari Cinta Sejati said...

kategori keimanan yang berbeza.

mhafiz_ydin said...

Botol kosong, lori kitar semula cari..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...