Monday, December 16, 2013

Alkisah sebuah rumah

Petang itu terdengar rungutan tangga yang sudah tidak tahan lagi menanggung kepenatan. Dia terus berleter:

" Letihnya jadi tangga, setiap hari kena pijak. Masa naik kena pijak, turun pun kena pijak. Seronok jadi atap. Tak pernah kena pijak. "

Mendengar rungutan tangga, atap pun bersuara:

" Hoi tangga, aku lagi sakit tau. Berpanas berhujan siang malam. Mendidih kepanasan bila tengahari. Bila hujan aku terpaksa menahan kesejukan. Yang seronok jadi tiang. Tak kena panas, tak kena hujan, tak
kena pijak ..."

Mendengar kata atap, tiang pula bersuara;

" Mana kamu tahu ..? Aku dok tahan pikul atap, segala alang rumah bertan-tan siang malam. Suka tak
  suka aku kena pikul juga. Hanya tuhan yang tahu betapa beratnya. Yang seronok jadi dinding, tak
 kena pijak, tak kena panas, tak kena pikul..."

Mendengarkan itu lalu dinding menjawab ;

" Akulah pelindung khazanah rumah ini. Aku lindungi aurat tuan rumah, hartanya bahkan aku terpaksa
  menjaganya sepanjang masa. Andai aku tak ada, semua tak berguna."

Wahai anakku, aku ceritakan ini untuk mengingatkan engkau betapa setiap manusia memiliki tugas dan
peranan masing-masing. Kamu buatlah tugas yang telah diamanahkan kepada kamu sebaik mungkin,
jangan sesekali berdengki atau iri hati pada orang lain kerana mata kamu hanya melihat luaran sahaja. Penglihatan kita hanya dapat menilai zahirnya sahaja sedangkan realitinya mungkin tidak seindah yang
kamu lihat diminda. Jadilah diri sendiri, jangan cuba menjadi orang lain..

~ petikan dari Tazkirah Dato' Tuan Ibrahim b Tuan Man~


2 comments:

Time Traveller said...

Setiap satu memerlukan satu sama lain untuk berdiri teguh :D

Bijen M. said...

Salam! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...