Wednesday, November 23, 2011

Resmi burung

Dalam banyak-banyak irama alam , antara yang saya suka dengar adalah bunyi kicauan
burung. Kalau ada burung terbang di angkasa, berkawan-kawan, terbang bebas tanpa
batasan, MasyaAllah, sangat mengujakan, semua itu bukti kehebatan dan kebesaran Allah.
Ok, mari kita contohi resmi burung, yang selalu keluar dari sarang dengan perut kosong
tetapi kembali semula dengan perut penuh berisi. Resmi burung turut menjadi perhatian
Rasulullah s.a.w seperti sabda baginda;
                  "Berangkat pada waktu pagi dalam keadaan perut kosong dan pulang
                   sebelah petang dengan perut yang penuh (kenyang)."
                                                                          (Riwayat Tarmizi dan Ibnu Majah)

Imam Ahmad bin Hambal pernah ditanya seseorang, "apa pendapat tuan mengenai orang
yang hanya duduk di rumah atau di masjid dan dia berkata, saya tidak akan mengerjakan
sesuatu sehingga rezeki datang dengan sendiri."
Imam Ahmad menjawab, " Orang itu sangat bodoh dan tidak faham mengenai agama. "

Benar, rezeki di tangan Allah bukan di tangan manusia tapi mencari rezeki yang halal itu wajib
bagi setiap umat islam.......


9 comments:

Wanita Bertudung Hijau said...

saya pun suka bunyi burung

sejak dok bandar dah susah nak dengar bunyi burung, tp tak sangka, ada burung yg sanggup singgah kat balkoni rumah saya skrg, sukalah :-)

terus teringat kg :-)

dan saya pun suka dengar deruan air di jeram :-) rasa damai

Norsha said...

WBH,
samalah kita......

dan sekarang boleh dgr bunyi hujan hampir setiap hari kat bandar ktn ni...

fuad ansari said...

kalau keje makan gaji ambik hujung bulan, kadang2 pergi kerja perut kosong, balik kerja pun perut kosong.. (",)

Hidayatullah said...

sy rse nk try mcm burung la.. keluar dengan perut kosong..then tawakal mcm burung.. balik mesti perut penuh..

yakin x cukup hebat mcm burung

Afida Anuar said...

Oh, fuad lagu tu... Akak pula pergi perut penuh sebab dah makan dulu kat rumah..balik yang perut kosong..hehe;)


Moral of the story, Allah takkan kasi kita rezeki, kalau kita tak berusaha mencarinya kan kak norsha?

ayuh...jom kita pi kerja...malam2 ni? hehe;)

CikGu Ma said...

terbang burung terbang...patah sayap diduga...=_=

School Of Tots said...

Masa kecik2 dulu selalu nampak burung raja udang. Sekarang bila dah tua2 ni tak nampak dah. Adakah sudah pupus?

menusuk hati said...

kecik-kecik dulu pernah berazam nak jadi burung bila dah besar nanti..haha!

Norsha said...

fuad,
keluar pagi, balik petang
dapat gaji hati senang

Hidayatullah,
kena usaha dulu baru tawakkal

Fida,
keja apa malam2 ?


Cikgu ma,
macam biasa dgr je kata2 tu, kat mana ye ?

SOT,
ada kot, dia tak berani nk tunjukkan diri, takut kena tangkap

Menusuk hati,
abis dah besar ni, nape tak jadi ?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...