Thursday, June 23, 2011

Forgive and Forget....

Adat orang berkata-kata, kadang-kadang tanpa sengaja ada yang terluka, ada
yang terasa, mungkin yang berkata-kata itu tidak menyangka perkataan yang
diucapkan, yang disangkanya gurauan tapi bagi yang mendengar kata-kata itu
seperti tusukan, bagaikan tikaman..... boleh membuat yang mendengar menjeruk
perasaan...............Itulah yang terjadi kepada saya semalam, pagi-pagi sudah
terasa hati dengan seorang ini, rakan sekerja yang saya hormati................

Oh, memang saya terasa dengan kata-katanya, tapi saya diamkan saja untuk
tidak memanjangkan cerita, agar tidak berat kepala kerana seharian ini saya
akan kepenatan dengan pelbagai program anjuran sekolah. Ya, memang
terasa dan untuk seketika terasa panas di dada, panas di telinga tapi saya
memujuk diri sendiri dengan berkata.....lupakan saja, diapun manusia biasa,
tidak terlepas dari salah dan silapnya, sudah saya maklum sikapnya yang
'outspoken' itu........hal yang remeh temeh, tidak perlu sakit kepala, apa lagi
sakit hati.......Maafkan saja dia dan lupakan segalanya !


Kemaafan itu indah dan dendam itu barah yang boleh membawa padah.
Kemaafan itu datang dari sifat sabar dan berlapang dada.......
Maafkan, Maafkan, Maafkan...........................

9 comments:

IMANSHAH said...

ALhamdulillah, berlapang dada lah meneri akesalahan sesorang, maafkanlah dia, dengan harapan semoga dia takkan mengulangi

Wanita Bertudung Hijau said...

marah itu api,

api itu syaitan,

:-)

memaafkan org sblm tido ustaz ckp murah rezeki dan masuk dlm syurga

ank_ayah said...

tula..tp kdg berat jgk nk memaafkan org yg suka lps kata ni.. huhu
tp tkpela,tu org lain. yg penting diri kte sendiri yg kena perhati terlbh dahulu.. kdg kte anggap kata2 kte tu sesuatu yg remeh atau gurau je..tp disisi Allah,ia dipandang berat! O.O
Allah.. *tuju kat diri yg menulis ni X(

Abd Razak said...

Assalamualaikum...

Ujian untuk memaafkan..

fuad ansari said...

lidah.. lebih tajam dari mata pedang..

jadi lidah, jaga kemaluan.. insyaAllah syurga..

bersabar ye wahai cikgu yg penyabar.. (",)

Afida Anuar said...

kak, takpe kak...biar orang buat kat kita jangan kita buat kat orang, biar orang sakitkan hati kita jangan kita sakitkan hati orang..bersabar lah..

pesanan tuk fida jugak ni;)

Norsha said...

Imanshah,
harap2 begitulah...


WBH,
amin...moga2 dipermudahkan kita utk masuk syurga


ank_ayah,
tu la kena selalu beringat kita ni...

Norsha said...

Tn Razak,
Waalaikummussalam...
hidup yg penuh ujian, nak uji kesabaran....


Fuad,
InsyaAllah....eh, camne tau cikgu ni penyabar?


Fida,
dah ok dah... tak ingat dahpun hal tu, kena lupakan kesalahan org pada kita dan ingat kesalahan kita pada org supaya kita tak buat lagi,btw...bagus nasihat fida tu

Anak Pendang Sekeluarga said...

Salam,tuan,kalau puan ada pengalaman yang menarik di india,sila berkongsi dengan saya di blog saya...semoga Allah melimpahi keberkatan pada puan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...