Monday, September 17, 2012

Kita sebenarnya seekor harimau

Ada seekor harimau ditingalkan oleh keluarganya dalam hutan. Ia dibesarkan dan hidup bersama keluarga kambing. Daripada kecil, ia telah diejek,dihina,dipandang rendah oleh kambing.
Ia dihina kerana badannya berwarna lain macam, suaranya tidak sedap..
Kambing kata pada harimau tadi " apalah kau ni muka tak lawa, suara tak sedap, kasut tak pakai, makan pun tak pandai. Ini kerana harimau tadi sangka dia kambing dan cuba hidup seperti kambing. Harimau itu jadi hina dan tidak berguna.

Suatu hari kambing ini dikejar oleh sekumpulan harimau. Kambing yang sangat banyak ini semuanya lari ketakutan. Termasuklah harimau yang hidup bersama kambing tadi. Tengah dia lari ketakutan. Seekor harimau besar tanya kenapa kau lari. Kata harimau yang hidup dengan kambing itu " sebab kau nak makan aku..kenapa aku nak makan kau. Kau harimau macam kami. Ish takkanlah.. Dia dibawa tengok cermin,akhirnya dia sedar. Aku harimau bukan kambing. Patutlah aku dihina dan dibodohkan.

Dia balik ke keluarga kambing. Seperti biasa dia dihina. Harimau itu mengaum..dengan suaranya yang sebenar semua kambing lintang pukang lari. Ini kerana dia sedar,aku harimau bukan kambing. Begitu juga dengan kita. Hari ini orang Islam telah kehilangan Roh/kehebatan mereka. Kita mencari kemuliaan/kejayaan dalam kuasa, harta, glamour, duit, pengaruh, sehingga kita sanggup buat perkara yang haram dan dan hati semakin jauh dari ALLAH.ampunkan dosa kami. Kita menyangka dengan meninggalkan suruhan agama kita semakin berjaya, sebenarnya tidak, hakikatnya kita semakin jauh dan jauh dari rahmatNya.

Kita kehilangan nikmat sujud pada ALLAH. Nikmat menangis padanya.
Nikmat Solat berjemaah. Nilai baca AL-QURAN, Nilai kasih sayang kerana ALLAH.

Satu gambar harimau,semuan orang boleh  conteng hatta kanak-kanak sekalipun, tapi seekor anak harimau pun orang takut. Kerana harimau tadi ada roh.
Hari ini orang Islam kehilangan roh Islam. Yang tinggal jasad. Sehingga kita sendiri meninggalkan amalan agama dan tidak menarik orang lain untuk masuk Islam.

Saidina Umar pernah menhantar  seseorang untuk menjadi wakil memenuhi jemputan kerajaan Rom. Dia pergi dengan seekor keldai tua,  seluruh kerajaan Rom hairan dan mentertawakannya. Sahabat tadi sebut ALLAHUAKBAR..Bergegar Istana Rom. Seorang sahabat yang tua,miskin menjadi kegerunan kerajaan Rom. Akhirnya sahabat tadi mendapat layanan yang baik.

Hadis Nabi SAW " Tidak tinggal Islam melainkan nama, tidak tinggal AL-Quran melainkan tulisan"
AL-QURAN tidak sanggup dipikul oleh gunung dan semua makhluk lain. Sangat hebat.
Tapi kehebatan nya akan terhasil jika ianya ada dalam hati dan amalan kita. Setiap sahabat adalah AL-QURAN bergerak. Mana mereka pergi, hiduplah islam. Roh ini akan kembali semula dengan dakwah, muhajadah dan bersusah payah untuk agama dengan  tangisan dan keikhlasan.

YA ALLAH AMPUNKAN DOSA KAMI..JADIKANLAH KAMI SEPERTI SAHABAH R.HUM..SEDARKAN LAH KAMI TUJUAN HIDUP KAMI UNTUK REDAHAMU DAN HIDUP DGN CARA KEKASIHMU MUAHMMAD SAW..pesanan dan doa untuk diri sendiri yang lemah dan berdosa ini-( Perkongsian dari Ustaz Ebit Lew.)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...