Friday, March 4, 2011

Jangan Pandang Atas

Pagi ni, entah macam mana aku dapat masuk parking kereta berbumbung di kawasan yg agak ekslusif kat tempat kerja aku ni. Rezeki betul! Takdelah nanti kereta ni sepanjang hari berpanas sementara nak tunggu waktu habis kerja. Selalunya aku susah nak dapat parking berbumbung sebab dah diisi lebih awal oleh insan-insan yang suka datang awal ke sekolah. Oleh kerana rumahku agak jauh dari sekolah (lebih kurang 20km) dan aku kena hantar dulu anak-anak ke sekolah, jadi kebiasaannya aku akan sampai 5  atau 10 minit sebelum loceng berbunyi, dan pada waktu tu kebiasaannya tempat letak kereta berbumbung dahpun penuh hatta di tempat teduh seperti bawah pokok pun dah banyak kereta landing sementara tunggu tuannya jalankan tugas. So, nak tak nak kenalah aku parking kat mana-mana kawasan terbuka yang ada kat dataran perhimpunan tu. Kena pulak kalau waktu panas menyengat, terpaksalah kereta tu dijemur bawah terik mentari.
Turun dari kereta buatan Jepun tu baru aku perasan parking sebelah kanan aku diisi oleh kereta jenama BMW, sebelah kiri Toyota Camry, sebelah lagi Toyota Wish, lagi sebelah Honda Stream. Wah...rupa-rupanya aku berjiran parking dengan orang-orang kaya ( zaman sekarang taraf hidup dinilai dari jenis kereta yang digunakan). Oh! kereta aku saja yang kelihatannya sederhana, terasa kerdillah pulak....
Baru saja nak melangkah ke depan, aku ternampak pakcik tukang kebun datang dengan motosikalnya yang agak berusia. Tak lama kemudian, ada pulak kakak tukang sapu datang jalan kaki dengan senyum lebar nak mulakan tugas mencari rezeki yang halal. Baru aku tersedar...............aku rasa miskin bila parking bersebelahan orang-orang kaya dan berduit tapi sebenarnya ada orang lain yang cuma ada motosikal atau basikal atau jalan kaki saja tapi mereka bahagia sangat dengan hidup mereka.

Oh....memang manusia selalu lupa, lupa bersyukur pada nikmat yang telah Allah kurnia dan suka pula membanding-bandingkannya dengan apa yang dimiliki oleh orang lain. Ya Allah, ampunilah aku.....
Lalu aku teringat pada satu kata-kata: Pandanglah orang yang lebih rendah daripadamu, jangan pandang orang yang lebih tinggi daripadamu supaya kamu bersyukur (maaf, aku tak ingat samada ia sabdaan atau sekadar kata-kata hikmah)

Pulang dari sekolah petang tu, sambil memandu pulang, aku bermuhasabah.................kata nabi, apabila seseorang daripada kita memiliki empat perkara ini nescaya bahagialah hidup mereka:

i) isteri yang solehah/suami yang soleh
   Aku?
   Alhamdullillah......suamiku walaupun bukan ustad dan bukan pula lepasan pengajian agama tapi sangat faham akan tuntutan menyebarkan dakwah dan bermujahadah di jalan Allah. Bertambah-tambah untungnya aku sebab aku tak perlu ingatkan dia untuk solat di masjid kerana dia tahu kewajipannya untuk berada di saf pertama dalam solat berjemaah di masjid ataupun surau. Akupun tumpang gembira kerana dapat juga pahala tambahan walaupun aku solat di rumah saja.

ii) Rumah yang selesa
    Rumahku?
    Oh, walaupun rumahku bukan rumah banglo tapi cukup selesa untuk aku dan keluargaku yang seramai 5 orang tu. 4 bilik tidur, 3 bilik air, ada ruang tamu, ada ruang keluarga, ada ruang menonton, ada juga dapur kering, dapur basah. Apalagi yang kurang? Kalau ada tetamu yang datang, mereka boleh saja tidur di rumahku tanpa sebarang masalah

iii) Kenderaan yang memudahkan pergerakan
    Kereta aku?
    Ha...ha....ha, walaupun kereta aku bukan kereta mewah macam orang lain tapi kereta ni banyak jasanya kepada keluargaku. Nak balik kampung, nak ke bandar, nak beli barang dapur kat Giant, nak hantar anak sekolah dan yang penting aku boleh pergi kerja dengan senang hati. Kawan-kawanpun boleh tumpang kalau ada apa-apa hal. Kadang-kadang suami guna untuk ambil atau hantar jemaah ke mana-mana destinasi. Oh, aku ada satu lagi kereta kecil yang ada sentimental value ......kereta pertama yang aku dan suamiku beli waktu kami baru-baru kawin. Kumpul duit sikit-sikit, lama-lama dapatlah buat bayar deposit.....

iv) Jiran yang baik
     Jiran aku?
     Alhamdulillah, jiran-jiran aku semuanya baik-baik, walaupun jarang dapat sembang ramai-ramai waktu petang sebab hampir semuanya bekerja tapi bila kami jumpa sekali sekala memang mesra. Aku tinggal di kawasan perumahan yang penduduknya 100% orang Melayu Islam. Ada sekolah menengah depan rumahku, ada taman permainan, masjidpun dekat, kalau setakat nak jalan kaki tu, takdelah penat sangat. Hari jumaat aku biasa tengok budak-budak jalan kaki ke masjid. Anak aku saja yang manja-manja nak naik kereta. Kalau bulan puasa, lagi ramai orang jalan kaki pergi terawih. Wah, meriah sungguh......

So, apa lagi yang Allah tak bagi kat aku? Banyaknya nikmat tapi itupun aku buat-buat tak ingat.....Ya Allah, ampunilah aku. Sebenarnya memang banyak nikmat yang Allah beri pada kita samada kita sedar atau tidak.
Allah minta sikit saja pengorbanan kita untuk agamanya dan itupun kita tak mampu nak buat. Teringat kata-kata seorang penceramah terkenal , kita mengaku sebagai hamba Allah, tapi sebenarnya sebagai hambapun kita gagal jalankan tugas.....sedar tak? Aku ingatkan diriku yang alpa ini, lepas ni jangan banding-banding lagi dengan orang lain, bersyukurlah dengan apa yang aku ada......


Barangsiapa bersyukur, nescaya ditambahi nikmatnya oleh Allah.....

4 comments:

Bijen M. said...

Dan barangsiapa kufur, ketahuilah azab Allah SWT itu amat pedih.

fuad ansari said...

Terlalu banyak nikmat Allah swt kurniakan.. Hingga dikatakan, kalaulah kita hendak masuk syurga dengan amal ibadat kita yang berpuluh2 tahun lamanya, amal-amal tersebut masih belum mampu nak bayar nikmat mata yang Allah swt kurniakan..

Ya Allah, masukkanlah kami ke syurgaMu dengan rahmatMu... Sesungguhnya amal-amal yang kami lakukan hanyalah semata-mata untuk beroleh rahmatMU..

Norsha said...

Bijen dan Fuad,
memang benar....banyak nikmat Allah beri percuma, tapi kita nak buat ibadatpun berkira...

Wanita Bertudung Hijau said...

nice sharing :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...